IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁST ÉRINTŐ
SZERVEZETI ÉS SZEMÉLYI VÁLTOZÁSOK
Diktatúrában, demokráciában az emberek életéhez talán legközelebb álló
hatalmi ág a bíróság, amely mint a hatalom szerves része, diktatúrában
az elnyomást, demokráciában a szabadságot hivatott biztosítani.
Amikor a diktatúrából egyik napról a másikra demokrácia lesz, akkor
igencsak fura helyzet áll elő, ugyanis az elnyomás törvény általi
kikényszerítésére, a megtorlás, megfélemlítés jogi eszközökkel történő
érvényesítésére szakosodott bíráknak hirtelen irányt kell váltaniuk, mi
több, azt kell tenniük, ami ellen még az előző napon küzdöttek, a
szabadságot, a demokráciát kell szolgálniuk.
A szabadság és demokrácia szolgálata pedig nem csupán jogalkalmazás
kérdése, hiszen a jognak több olvasata is lehetséges. Sokkal inkább
szemlélet, felfogás, értékítélet kérdése, amely nem egyik napról a
másikra alakul ki, mint ahogyan nem is változik meg egyik napról a
másikra. Ez hosszabb ideig tartó folyamat, amely címercserével, a
bélyegzők cseréjével együtt nem megy végbe.
A demokrácia fontos fokmérője az igazságszolgáltatás törvényes és
pártatlan működése. A tárgyilagos, elfogulatlan ítélkezésre való
alkalmasság alapvető feltétele pedig a bírák feddhetetlen múltja.
Forrás: A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyv
IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS fejezete.
31
ÉV ALATT NEM KERÜLT SOR A BÍRÁK ÁTVILÁGÍTÁSÁRA
Ahhoz, hogy Magyarországon általános értelemben létezzen a jogállam, a
magyar igazságszolgáltatás minden területén alkalmazzák a jogállam
alapvető normáit jelentős szervezeti és személyi változtatásokra van
szükség.
A rendszerváltás óta eltelt 31 év és az igazságszolgáltatás még több
vonatkozásban ott tart mint a rendszerváltás kezdetén. Nem minden
esetben biztosított a tisztességes bírósági eljárás, nem mindig és
mindenkire kiterjedően érvényesülnek a jogállami normák. Nem mindig és
nem minden esetében garantált a jogorvoslat állampolgárokat megillető,
alaptörvényben rögzített lehetősége és módja.
A rendszerváltás óta még egyetlen kormány sem volt képes garantálni a
jogbiztonság olyan mértékét, hogy minden esetben, kétséget kizáróan
feddhetetlen múltú bírák ítélkezzenek, olyanok, akikről biztosan
tudható, hogy nem voltak pártbírák, nem követtek el sorozatosan
törvénysértéseket, igazságszolgáltatás elleni bűncselekményeket, mivel
a rendszerváltás óta nem került sor a bírák átvilágítására.
Az IM a törvénysértéseket feltáró alapos vizsgálat helyett a bíróság
függetlenségére hivatkozik, melyből az következik, hogy a bíróságnak
függetlenségéből adódóan jogában, módjában áll nemlétező
jogszabályokat, nemlétező szakértői véleményeket, számításokat,
nemlétező bizonyítékokat alkalmazni és ezek alkalmazásával hozott
bírósági határozatokat hatályban tartani.
A jog uralma helyett számos esetben személyes, akár testületi érdekek
érvényesítése valamint a rendszerváltás előtti, igazságszolgáltatás
elleni bűncselekmények elfedésének szándéka válik meghatározóvá. " A
rendszerváltás során a bírói kart semmilyen átvilágítás nem érintette.”
Ezt Dr. Solt Pál a Legfelsőbb Bíróság elnöke mondta 2001-ben.
A politikai vezetés vélhetően egy titkos politikai alku eredményeként a
diktatúra bíróságát a bíróság függetlenségére hivatkozva átemelte a
demokratikus jogállamba. Senki nem vizsgálta a bírák szakmai múltját,
erkölcsi feddhetetlenségét, pszichikai alkalmasságát, így a koncepciós
perekben eljáró pártbírók is bírói hatalomhoz jutottak, újból bírák
lettek, közülük jelentős számban a felső vezetésbe is bekerültek. A
rendszerváltást követően több esetben olvashattuk, hogy mivel a bírói
kart semmilyen átvilágítás nem érintette így azok is bírói hatalomhoz
juthattak akiknek börtönben lett volna a helyük.
" Amikor a diktatúrából egyik napról a másikra demokrácia lesz, akkor
igencsak fura helyzet áll elő, ugyanis az elnyomás törvény általi
kikényszerítésére, a megtorlás, megfélemlítés jogi eszközökkel történő
érvényesítésére szakosodott bíráknak hirtelen irányt kell váltaniuk, mi
több, azt kell tenniük, ami ellen még az előző napon küzdöttek, a
szabadságot, a demokráciát kell szolgálniuk. " / Forrás: A
rendszerváltás titkos forgatókönyve /
Tagadhatatlan, a magyarországi diktatúra bírósága lett a magyar
demokratikus jogállam bírósága. Pedig a diktatúra bírósága és a
demokratikus jogállam bírósága között legalább akkora különbség
kellene, hogy legyen, mint amekkora különbség van a diktatúra és a
demokrácia között.
Az igazságszolgáltatás jelenlegi szervezeti felállása és vezetése, mint
az eddigiek bizonyítják, nem képes a jog uralmának és a jogállami
normáknak az érvényesítésére. Jelentős szervezeti és személyi
változtatásokra van szükség.
A nemlétező jogszabályok hatályban tartása, nemlétező szakvélemények
hatályban tartása, nemlétező bizonyítékok hatályban tartása ellentmond
a jogállamiság alapelveinek. Nemlétező jogszabályokat és nemlétező
szakértői véleményeket alkalmazó másodfokú határozat hatályban tartása
ellentétes az alaptörvénnyel, ellentétes a jogállam alapelveivel és
hitelteleníti a jogbiztonság érvényesülését. Az egyetlen megoldás az
ilyen másodfokú határozat hatályon kívül helyezése és semmissé
nyilvánítása lenne.
Az idézetek A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyvből
származnak.
ELMARADT
A RENDSZERVÁLTÁS AZ IGAZSÁGSZO9LGÁLTATÁSBAN
" Vitathatatlan tény, hogy a diktatúra fennmaradását, létezését
biztosító megtorlás, megfélemlítés érvényesítéséhez a jogi kereteket –
mint jogalkalmazó – a diktatúra bírósága biztosította. Ez nem is
létezhetett másként, ennek tagadása a diktatúrát éltető megtorlás,
megfélemlítés stratégiájának tagadását, végső soron a diktatúra
létezésének tagadását jelentené. "
" A diktatúra idején a bíróság az elnyomó hatalmi gépezet legfontosabb
egysége volt. A diktatúra bírósága kötelezően végrehajtotta az
állampárt utasításait, noha azok számos esetben az akkori hatályos
törvényekkel ütköztek, mi több, megvalósították az akkori törvények
szerinti igazságszolgáltatás elleni bűncselekmények, így a hivatali
visszaélés, mentőkörülmények elhallgatása és hamis vád tényállásait. "
A rendszerváltás titkos forgatókönyve című könyvemhez 4 éven át
végeztem kutatást, anyaggyűjtést a kádári diktatúráról, a szocialista
igazságszolgáltatásról.
A közbeszéd tárgya volt, hogy a rendszerváltás előtt rengeteg
igazságszolgáltatás elleni bűncselekmény történt, nagy számú koncepciós
per született. A pártügyészek hivatali kötelessége volt a hamis vád
emelése, a pártbírák pedig a pártutasításra eljárási szabálysértéssel,
a bírói hatalommal visszaélve nemlétező jogszabályok, nemlétező
bizonyítékok alkalmazásával a párt utasításában megjelölt ítéleteket
hoztak, ami a rendszerváltás után már igazságszolgáltatás elleni
bűncselekménynek, hivatali visszaélésnek számított.
Kádár
félreérthetetlenül kimondta: " A büntetőpolitika a párt politikájának
részét képezi, amely az ügyészségeken, bíróságokon keresztül
érvényesül. A büntetőpolitika feladata, hogy a párt politikájának
érvényre juttatását kikényszerítse. "
A kádári büntetőpolitika végrehajtói azok a pártbírák és pártügyészek
voltak, akiket a rendszerváltás utáni demokratikus jogállam átvilágítás
nélkül hatalomban tartott. Tagadhatatlan, hogy ezzel a diktatórikus
szemlélettel és ideológiai kötődéssel, állampárti értékrenddel,
diktatórikus jogalkalmazási tapasztalattal, rutinnal rendelkező
ügyészek, bírák jutottak független, ellenőrizetlen hatalomhoz.
" Tagadhatatlan, a magyarországi diktatúra bírósága lett a magyar
demokratikus jogállam bírósága. Az állampolgárok elvárása szerint
viszont a diktatúra bírósága és a demokratikus jogállam bírósága között
legalább akkora különbség kellene, hogy legyen, mint amekkora különbség
van a diktatúra és a demokrácia között. "
" A rendszerváltás nem terjedt ki a bíróságok átszervezésére, személyi
állományának átvilágítására, a demokratikus jogállam állampolgárainak
igényét kielégítő, a demokratikus jogállam követelményeinek
maradéktalanul megfelelő működési szabályzat és eljárási rend
megalkotására, a független és ellenőrizetlen hatalommal felruházott
bíróság önellenőrzési mechanizmusának, adminisztratív rendjének,
szervezeti feltételeinek kidolgozására. "
" Ez politikai, államszervezési, jogalkotási és nem a bíróságok
tekintélyét érintő kérdés. Az Antall-féle békés rendszerváltás azt
eredményezte, hogy a hatalmi ágak között létezik egy a diktatúrából
átemelt, diktatórikus gyökerekkel és hagyományokkal rendelkező – nem
választott és nem választható hatalmat gyakorlókkal – hatalmi ág, az
igazságszolgáltatás, amely legfőbb őre kellene, hogy legyen a
demokráciának, a demokratikus jogállamnak. "
" Az igazságszolgáltatás ellenőrizhetetlen és leképezhetetlen személyi
összetételű testület kezében van, amelyben egyszerre van jelen a
diktatúrából hozott szemlélet és értékítélet valamint a jogállam, a
demokrácia iránti elkötelezettség. "
"Nem lehet tudni a diktatúra bírái közül kik voltak pártbírák, a
pártállam elkötelezett hívei, kik közömbösek és kik voltak a diktatúra
ellenségei. Ezek a kételyek igen jelentős bizonytalansági tényezőt
jelentenek, az elfogultság, a pártatlanság, a tisztességes bírósági
eljárás érvényesülése tekintetében főként a diktatúra idején indított
politikai koncepciós perek felülvizsgálata során. "
Az idézetek A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyvből
származnak.
MAGYARORSZÁGI
KONCEPCIÓS PEREK
Jogállam tekintetében van egy vitathatatlan kritérium és
megkérdőjelezhetetlen alapfeltétel, mégpedig az, hogy csak létező
jogszabályok alkalmazásával folytatható eljárás, emelhető vád és
hozható ítélet. Amennyiben egyetlen olyan eset is létezik, amikor a
bíróság nemlétező jogszabályok alkalmazásával hozott ítéletet tart
hatályban akkor már léket kapott a jogállam, általánosságban már nem
lehet jogállamról beszélni.
A magyar jogállam hiányosságai miatt, a magyar állam államszervezési
mulasztásai miatt létezhet az a jogállapot, aminek jellemzője, hogy
egyes esetekben csak személyes és testületi érdekektől függően
érvényesülhet a jog uralma. Arról, hogy a jog alkalmazása a személyes
érdekeket vagy a törvényt szolgálja olyan személyek dönthetnek, akikről
nem tudható, hogy az állampártot szolgáló pártbírák, pártügyészek
voltak a magyarországi diktatúra időszakában vagy tisztességes bírák,
ügyészek, mert rendszerváltáskor nem került sor az ügyészek, bírák
átvilágítására. Ezek a kételyek igen jelentős bizonytalansági tényezőt
jelentenek, az elfogultság, a pártatlanság, a tisztességes bírósági
eljárás érvényesülése tekintetében főként a diktatúra idején indított
politikai koncepciós perek felülvizsgálata során.
Az 1990-es évek elején a A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című
könyvemhez anyagot gyűjtve számos hitelt érdemlő információhoz jutottam
a koncepciós perek vonatkozásában. Nagyjából egybehangzó vélemény volt,
hogy a magyarországi diktatúra időszakában keletkezett koncepciós perek
száma 70-80 ezerre tehető. Már a hetvenes években is, de a nyolcvanas
években a nagy kölcsönfelvételek idején már mindenképpen kerülték a
politikai színezetű koncepciós pereket, ezeket pártutasításra gazdasági
pereknek álcázták.
Az állampárt központi bizottságánál külön szervezeti egység
foglalkozott a koncepciós perek módszertanával. A bírákat, ügyészeket a
központi módszertan alapján készítették fel az állampárt jogász
káderei, hogy miként kell eljárni koncepciós perekben. A hetvenes évek
második felében gyakran, a nyolcvanas években pedig szinte
általánosságban alkalmazott gyakorlattá vált a nemlétező jogszabályok,
nemlétező szakértői vélemények és nemlétező bizonyítékok, hamis
tanúvallomások alkalmazása.
A koncepciós perekben alkalmazott nemlétező jogszabályoknak nem volt
jogszabályhelye, szövege, ezek csak a hivatkozás szintjén léteztek, de
ezekre hivatkozva állapították meg a jogsértést és minősítettek
jogsértőnek cselekményeket. A nemlétező szakértői vélemények, nemlétező
szakértői számítások szintén csak a hivatkozás szintjén léteztek, nem
volt szerzőjük, megnevezésük, címük, azonosítási számuk, iratszámuk,
nem voltak megtalálhatók az iratanyagban, de ezekre hivatkozva
minősítették a cselekményeket és ezekre hivatkozva állapították meg a
kár összegét, ami alapot jelentett a büntetés kiszabásához.
Magyarországon a rendszerváltás után ismereteim szerint kevesebb mint
10 koncepciós per esetében ismerték el, hogy büntető anyagi
jogsértéssel, eljárási szabálysértéssel hoztak ítéletet és ez alapján
felmentésre, a határozat semmissé nyilvánítására is sor került. A
Legfelsőbb Bíróság információim szerint elutasította azt a politikai
kérést, hogy külön nyilvántartást vezessenek a koncepciós perek
felülvizsgálatáról, minden olyan jogorvoslati kérelemről, beadványról
amelyben arra hivatkoznak, hogy koncepciós perről van szó.
Oroszországban Jelcin elnök idején 1,2 millió koncepciós per
felülvizsgálatára került sor és ebből 900 ezer esetben hoztak felmentő
ítéletet illetve nyilvánították semmissé az ítéletet vagy a bírósági
eljárást.
Az oroszországi arányokat átvetítve a magyarországi koncepciós perekre
a vélekedések szerinti 80 ezer magyar koncepciós per vonatkozásában 60
ezer koncepciós per esetében születhetett volna felmentő ítélet illetve
az ítéletet vagy magát az eljárást semmissé nyilvánító döntés. Ezzel
szemben kevesebb mint 10 esetben született ilyen döntés.
„A jogállam kialakítása folyamatosan zajlik a bíróságokon, a bírói
karon belül. Ennek egyik oka, hogy a rendszerváltás során a bírói kart
semmilyen átvilágítás nem érintette.” " A Legfelsőbb Bíróság elnökének
2001-ben elhangzott nyilatkozata az állampolgár részéről úgy
értelmezhető, hogy a
bíróságokon csak részlegesen, meghatározhatatlan körben és mértékben
teljesült a jogállamiság, a jogbiztonság, a demokrácia érvényesüléséhez
nélkülözhetetlen átalakulás, és meghatározhatatlan körben, mértékben
nem sikerült megváltoztatni azokat a viszonyokat, amelyet a
diktatórikus múltban a pártállami hatalom akaratának érvényesítésére
kiválogatott bírák szemlélete, erkölcsi értékrendje, viszonyulása
tükröz illetve jelenít meg. "
Ez viszont kétségessé, egyes esetekben lehetetlenné teszi a diktatúra
időszakában politikai koncepciós perekben hozott határozatok pártatlan
és tárgyilagos felülvizsgálatát.
Az
idézetek A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyvből származnak.
A
koncepciós perekben eljáró ügyészek és bírák felkészítése
A koncepciós perek a diktatórikus hatalom számára az egyetlen
lehetséges megoldást jelentették arra, hogy kiemeljék környezetükből a
zavarkeltőket, szembeszegülőket, folyamatos bírálókat, mindazokat,
akiket a hatalom a rendszer ellenségének minősített.
Akkor a diktatúra alatt a fenyegetettség, a megfélemlítés korszakában
mindenki óvakodott a jogsértésektől, a koncepciós perekhez viszont
jogsértés kellett. Ezért az állampárt jogász káderei nemlétező
jogszabályok és nemlétező szakértői vélemények és bizonyítékok
alkalmazására készítették fel és utasították a koncepciós perekben
eljáró ügyészeket, bírákat, hogy az állampárt által elvárt súlyú,
időtartamú ítéletekhez a nemlétező jogszabályok megsértését nemlétező
szakvéleményekkel bizonyítva teremtsenek jogi alapot és bizonyítékokat.
Szabály volt, hogy nem kell időt fecsérelni a jogsértések,
szabálytalanságok felkutatására, mert az csak időpocsékolást jelent és
nem hoz eredményt. A tapasztalat azt mutatja, hogy betartják a
jogszabályokat, inkább csak tévedésből keletkező jogsértéseket lehet
találni vagy véletlenből adódó szabálysértések vannak. Hosszú, sok időt
igénylő vizsgálattal sem lehet a pártvezetés által megjelölt súlyú
ítélethez elegendő jogsértést, szabálytalanságot találni, ezért bele
sem érdemes kezdeni, mert így a cél nem teljesíthető.
A koncepciós perekben alkalmazott nemlétező jogszabályok, nemlétező
szakértői vélemények, nemlétező szakértői számítások, nemlétező
bizonyítékok csak a hivatkozás szintjén léteztek, de nem volt iktató
számuk, iratszámuk, nem volt azonosítási adatuk. Nem volt semmilyen
jelzés, utalás, megnevezés, megjelölés arra, hogy mi ezeknek a címe,
megnevezése, forrása, származási helye, ki készítette és hol lehet
megtalálni ezeket. Nem is lehetett ilyen hiszen csak a hivatkozás
szintjén léteztek.
A büntetés súlyossága a pártbizottság részéről személyre szólóan előre
meg volt állapítva, ehhez igazodva kellett megállapítani a kárértéket,
mivel a kár összegétől függött a büntetés súlyossága. A kár összegét
ugyancsak nemlétező szakértői véleményre, szakértői számításra
hivatkozva kellett bizonyítani. Amikor összeáll a jogi alap, megvan a
kár összege, összeáll a per, a büntetőeljárás koncepciója, akkor erre
kell ráhúzni a történetet, kitalálni a cselekményt a rendelkezésre álló
adatok és információk felhasználásával.
PÁRTBÍRÁK,
PÁRTÜGYÉSZEK
"
A bírák többsége a diktatúrában is köznapi ügyekkel foglalkozott,
köznapi polgári peres vagy büntetőügyekben ítélkezett, e fejtegetések
kapcsán nem is róluk van szó. Volt azonban egy kisebbség, amelynek
feladata a diktatúra akaratának, erejének jogi eszközökkel történő
érvényesítése volt. Őket igen alapos szelekció révén választották ki,
kevés volt a hatalommal való együttműködés szándéka, az erre vonatkozó
kinyilatkoztatás. Jóval több kellett ennél, igazi elkötelezettségre,
elhivatottságra volt szükség a párt, a párt politikája és az eszme
iránt. "
" Ők elvi és szervezeti szinten is erős szállal kötődtek a diktatórikus
hatalomhoz. A diktatúra hatalmi elitjének nyilvántartott, megbecsült,
fontos tagjai voltak. Szemléletükben, értékrendjükben, látásmódjukban
megingathatatlanul azonosulniuk kellett a diktatúrával, mert csak így
lehettek képesek a diktatúra elvárásai szerint dönteni. A diktatúra
iránti kétségbevonhatatlan elkötelezettségük jelentette a garanciát a
diktatúra akaratával egyező szocialista törvényesség érvényesítésére.
Róluk nagy jó indulattal és a csodák befogadására képessé tevő hit
birtokában is nehezen hihető, hogy egy nap vagy akár több nap alatt
képesek lettek demokratává válni, hogy a címercserével varázsütésre
megváltozott szemléletük, értékrendjük. Akinek zsigereibe ivódott a
diktatúra szellemisége, értékrendje, felfogása, arról nehezen hihető,
hogy egyik napról a másikra a szabadság, a demokrácia elvei,
értékfelfogása szerint lesz képes dönteni és cselekedni. "
A
pártbírák, pártügyészek a diktatúra hatalmi elitjének nyilvántartott,
megbecsült,
fontos tagjai voltak akiket
a rendszerváltás utáni demokratikus jogállam átvilágítás
nélkül hatalomban tartott, ezzel valójában a diktatúra hatalmi
elitjének egy részét átemelték a demokráciába, ráadásként független,
ellenőrizetlen hatalommal ruházták fel őket, biztosítva a jogot, hogy
maguk alkothassák meg működési szabályzatukat. A diktatúra
fennmaradását, létezését
biztosító megtorlás, megfélemlítés érvényesítéséhez jogi
kereteket biztosító pártügyészek, pártbírák a demokratikus
jogállamban így önmaguk dönthettek arról, hogy amit a
diktatúra idején elkövettek az törvényes vagy törvénysértő volt.
" A rendszerváltás óta még egyetlen kormány sem volt képes garantálni a
jogbiztonság olyan mértékét, hogy minden esetben, kétséget kizáróan
feddhetetlen múltú bírák ítélkezzenek, olyanok, akikről biztosan
tudható, hogy nem voltak pártbírák, mivel a rendszerváltás óta nem
került sor a bírák átvilágítására. "
Az idézetek A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyvből
származnak.
A
DIKTATÚRA LÉTEZÉSÉHEZ A JOGI KERETEKET A BÍRÓSÁG BIZTOSÍTOTTA
A
nyolcvanas években a nagy kölcsönfelvételek idején már óvakodtak a
politikai koncepciós perektől. Kerültek mindent, ami a kölcsönöket adó
nyugat figyelmét felkeltheti és ellenérzést válthat ki. Koncepciós
perekre viszont szükség volt, ezért gazdasági koncepciós pereket
alkalmaztak, kitalált cselekményekkel, hamis tanúkkal, nemlétező
jogszabályokkal, nemlétező szakvéleményekkel, nemlétező bizonyítékokkal
amiket a hivatkozás szintjén hivatkozási alapként használtak.
A diktatúra nem automatizmusként működött. A diktatúra ügyészsége,
bírósága meghatározó része volt a diktatúra gépezetének.
" Az állampárt vezetői, a diktatúra hatalomgyakorlói közvetlenül nem
ítéltek el senkit, ezt helyettük, parancsukra a diktatúra bíróságának
bírái hajtották végre. Mivel a bírói hatalom stratégiai pozíciót
jelentett a diktatúra hatalomérvényesítésében, ezért olyan jogászokat
választottak és neveztek ki bíráknak, akik megbízható, elkötelezett
hívei és kevés kivétellel tagjai is voltak az állampártnak, akik
vonakodás nélkül, maradéktalanul végrehajtották az állampárt
utasításait. Egy a törvények betartását a pártutasítások elé helyező
bíróság ellehetetlenítette volna a diktatúrát éltető megtorlás és
megfélemlítés igazságszolgáltatáson keresztül történő érvényesítését,
ez pedig a diktatúra megroppanásához, bukásához vezetett volna. "
" Vitathatatlan tény, hogy a diktatúra fennmaradását, létezését
biztosító megtorlás, megfélemlítés érvényesítéséhez a jogi kereteket –
mint jogalkalmazó – a diktatúra bírósága biztosította. Ez nem is
létezhetett másként, ennek tagadása a diktatúrát éltető megtorlás,
megfélemlítés stratégiájának tagadását, végső soron a diktatúra
létezésének tagadását jelentené. "
" A diktatúra idején a bíróság az elnyomó hatalmi gépezet legfontosabb
egysége volt. A diktatúra bírósága kötelezően végrehajtotta az
állampárt utasításait, noha azok számos esetben az akkori hatályos
törvényekkel ütköztek, mi több, megvalósították az akkori törvények
szerinti igazságszolgáltatás elleni bűncselekmények, így a hivatali
visszaélés, mentőkörülmények elhallgatása és hamis vád tényállásait. "
Kádár
félreérthetetlenül kimondta: " A büntetőpolitika a párt politikájának
részét képezi, amely az ügyészségeken, bíróságokon keresztül
érvényesül. A büntetőpolitika feladata, hogy a párt politikájának
érvényre juttatását kikényszerítse. "
A kádári büntetőpolitika végrehajtói azok a pártbírák és
pártügyészek voltak, akiket a rendszerváltás utáni demokratikus
jogállam átvilágítás nélkül hatalomban tartott, független,
ellenőrizetlen hatalommal ruházott fel.
JOGÁLLAM
MAGYARORSZÁGON
Magyarországon a jogállam létezése, a jogállami normák érvényesülése
inkább eseti mint általános.
Jogállam tekintetében van egy vitathatatlan kritérium és
megkérdőjelezhetetlen alapfeltétel, mégpedig az, hogy csak létező
jogszabályok alkalmazásával folytatható eljárás, emelhető vád és
hozható ítélet. Amennyiben egyetlen olyan eset is létezik, amikor a
bíróság nemlétező jogszabályok alkalmazásával hozott ítéletet tart
hatályban akkor már léket kapott a jogállam, általánosságban már nem
lehet jogállamról beszélni.
A magyar jogállam hiányosságai miatt, a magyar állam államszervezési
mulasztásai miatt létezhet az a jogállapot, aminek jellemzője, hogy
egyes esetekben csak személyes és testületi érdekektől függően
érvényesülhet a jog uralma. Arról, hogy a jog alkalmazása a személyes
érdekeket vagy a törvényt szolgálja olyan személyek dönthetnek, akikről
nem tudható, hogy az állampártot szolgáló pártbírák, pártügyészek
voltak a magyarországi diktatúra időszakában vagy tisztességes bírák,
ügyészek, mert rendszerváltáskor nem került sor az ügyészek, bírák
átvilágítására. Ezek a kételyek igen jelentős bizonytalansági tényezőt
jelentenek, az elfogultság, a pártatlanság, a tisztességes bírósági
eljárás érvényesülése tekintetében főként a diktatúra idején indított
politikai koncepciós perek felülvizsgálata során.
„A jogállam kialakítása folyamatosan zajlik a bíróságokon, a bírói
karon belül. Ennek egyik oka, hogy a rendszerváltás során a bírói kart
semmilyen átvilágítás nem érintette.” " A Legfelsőbb Bíróság elnökének
nyilatkozata az állampolgár részéről úgy értelmezhető, hogy a
bíróságokon csak részlegesen, meghatározhatatlan körben és mértékben
teljesült a jogállamiság, a jogbiztonság, a demokrácia érvényesüléséhez
nélkülözhetetlen átalakulás, és meghatározhatatlan körben, mértékben
nem sikerült megváltoztatni azokat a viszonyokat, amelyet a
diktatórikus múltban a pártállami hatalom akaratának érvényesítésére
kiválogatott bírák szemlélete, erkölcsi értékrendje, viszonyulása
tükröz illetve jelenít meg. "
" A magyar bíróságnál nem történt meg az a mélyreható átalakítás, ami
alapján elmondható lenne, hogy a demokratikus magyar jogállam bírósága
és a magyarországi diktatúra bírósága között akkora a különbség mint
amekkora különbség létezik a demokrácia és a diktatúra között. "
A Legfelsőbb Bíróság 2001 évben hivatalban lévő elnökének Solt Pálnak a
nyilatkozata a Magyar Nemzet 2001 október elsején megjelent
számában: „A jogállam kialakítása folyamatosan zajlik a
bíróságokon, a bírói karon belül. Ennek egyik oka, hogy a
rendszerváltás során a bírói kart semmilyen átvilágítás nem érintette.”
A magyar állam felelős a jogállam létének, a jogállamiságnak a
biztosításáért, azért, hogy az egyenlő elbánás alapján ez minden magyar
állampolgárt hátrányos megkülönböztetés nélkül megillessen. Csakhogy a
bíróságon magas beosztásban is lehetnek olyan pártbírák
akiknek az átvilágítása sem történt meg és nem állt érdekükben, hogy
egyetlen olyan eset, egyetlen olyan példázat is létrejöjjön és
létezzen, amiben kiderül, hogy a diktatúra idején milyen csalárd
módszereket alkalmaztak. Ennek érvényesítését segítheti a bírói
szolidaritás.
Egy ilyen példázat ugyanis ráirányíthatná volna a figyelmet az
átvilágítás hiányára, arra, hogy volt pártbírák vizsgálhatják felül a
diktatúra idején elkövetett jogsértéseiket. Ráirányíthatná a figyelmet
arra, hogy felelősségre vonás helyett maradhattak beosztásukban a
rendszerváltás előtt súlyos jogsértéseket elkövető bírák, ügyészek, sőt
számosan vezető beosztásba kerültek közülük. Ők rettegtek és rettegnek
attól, hogy egy felülvizsgálat, perújítás felkavarja a szennyes
iszappal teli állóvizet és téma legyen az, hogy elmaradt az
átvilágítás, valójában a diktatúra volt bírái csinálják a jogállam
igazságszolgáltatását.
Számukra hihetetlenül veszélyes lett volna és lenne ha kiderül, hogy a
diktatúra idején bevett gyakorlat volt nemlétező jogszabályok,
nemlétező szakértői vélemények, nemlétező bizonyítékok alkalmazása és
akik ezt a rendszerváltás előtt bíróként elkövették azokat semmilyen
átvilágítás, semmilyen szankció nem érintette, a demokratikus jogállam
bírái lehettek. Létérdek volt számukra, hogy ne derüljön ki az igazság,
egyetlen esetben se kerüljön sor arra, hogy a diktatúra idején
elkövetett jogsértéseket feltárják és emiatt semmissé nyilvánítsanak
bírósági eljárást, másodfokú határozatot, mert az lavinát indíthat el,
abba sokan belebukhatnak. Ami rosszabb, hogy a politikát lépésre
készteti annak pedig rossz vége lehet.
Tagadhatatlan és közbeszéd tárgya, hogy a rendszerváltás előtt rengeteg
igazságszolgáltatás elleni bűncselekmény történt, nagy számú koncepciós
per született. A pártügyészek hivatali kötelessége volt a hamis vád
emelése, a pártbírák pedig a pártutasításra eljárási szabálysértéssel,
a bírói hatalommal visszaélve nemlétező jogszabályok, nemlétező
bizonyítékok alkalmazásával a párt utasításában megjelölt ítéleteket
hoztak, ami a rendszerváltás után már igazságszolgáltatás elleni
bűncselekménynek, hivatali visszaélésnek számított.
Kádár félreérthetetlenül
kimondta: " A büntetőpolitika a párt politikájának részét képezi, amely
az ügyészségeken, bíróságokon keresztül érvényesül. A büntetőpolitika
feladata, hogy a párt politikájának érvényre juttatását kikényszerítse.
"
A kádári büntetőpolitika végrehajtói azok a pártbírák és pártügyészek
voltak, akiket a rendszerváltás utáni demokratikus jogállam átvilágítás
nélkül hatalomban tartott.
A jogállamiság, a jogállam teljes körű létezésének
biztosítása államszervezési kérdés. A jogállamiság
kialakítását célzó államszervezéstől a bíróság sem függetlenítheti
magát. A diktatúrából a demokratikus jogállamba átvilágítás
és bármifajta ellenőrzés nélkül átemelt bíróságról azt állítani, hogy
akik tegnap a diktatúra szabályai szerint ítélkeztek és jártak el és az
állampárt politikájának érvényre juttatása, a kádári büntetőpolitika
általi kikényszerítése volt az elsődleges cél, azok a következő nap a
demokrácia, a jogállam szabályai szerint járnak el és fognak ítélkezni,
az több mint túlzás.
Demokratikus jogállamban elfogadható állapot, hogy a diktatúra jegyeit
is hordozó és a tisztességes, pártatlan, elfogulatlan ítélkezésre való
alkalmasság valamint a feddhetetlenség tekintetében leképezhetetlen és
ellenőrizhetetlen személyi összetételű bíróság létezzen, ahol a bírák
között, a bírósági vezetők között is fellelhetők olyan személyek, akik
a rendszerváltás előtti időszakban pártbírák lehettek, súlyos
törvénysértéseket követhettek el?
A rendszerváltás előtt az állampárt választotta ki a bírákat és
alakította ki a bíróság működési szabályzatát, eljárási rendjét, azzal
a nem titkolt céllal, hogy az állampárt politikájának érvényre
juttatása, a kádári büntetőpolitika általi kikényszerítése legyen a
bíróság elsődleges feladata. Majd a demokratikus jogállam ezt így
hagyta a bíróság függetlenségére hivatkozva.
Akiket ez értint azoknak 31 éve hátrányos megkülönböztetésben van
részük, a jogállamiság, a jogállam hiánya miatt, ami államszervezési
kérdés, amiért a magyar állam a felelős. Ebből következően a nekik
okozott kár megtérítéséért is a magyar állam a felelős.
Kimondható, hogy annak a személynek akivel szemben a bírósági eljárás
során nemlétező jogszabályokat alkalmaznak, nemlétező szakértői
véleményekre, nem létező bizonyítékokra alapozzák a bizonyítást, a
cselekmény minősítését, nemlétező szakértői számításra hivatkozva
állapítják meg a kár összegét és ehhez kapcsolódóan a büntetés
kiszabását, annak az összes személyiségi jogát megsértik.
Ez a hátrányos megkülönböztetés egyik legsúlyosabb esete, a szinte
teljes jogfosztás megvalósulása. Az egyenlő elbánás, az alaptörvényben
és jogszabályban biztosított jogok, a tisztességes bírósági eljárás, a
pártatlan, elfogulatlan ítélkezés biztosításának megtagadása. És mindez
a rendszerváltás utáni magyar jogállam igazságszolgáltatásában jelen
lévő állapot.
Ez nem csupán bírák, bírói tanács hibája, ez rendszerhiba. Annak
következménye, hogy a magyar igazságszolgáltatásban nem történt meg a
rendszerváltás. Ma is létezik a magyar igazságszolgáltatás
rendszerében, a bíróságokon a rejtett ellenérdekűség, mert nem történt
meg a bírák átvilágítása. Nem lettek kiszűrve a koncepciós perekben
eljáró, csalást csalásra halmozó, nemlétező jogszabályokat alkalmazó
ügyészek, bírák, a pártügyészek, a pártbírák.
Rejtett ellenérdekűség létezik a magyar igazságszolgáltatás
rendszerében, ami a koncepciós perekben létező büntető anyagi
jogsértések, eljárási szabálysértések eltusolására adhat magyarázatot.
A bírák, ügyészek között is vannak akik érintettek lehetnek koncepciós
perekben a párt utasítására vagy haszonszerzésből elkövetett
jogsértésekben, nemlétező jogszabályok, nemlétező bizonyítékok
alkalmazásában és vannak akik nem érintettek, de a pályatársak, a
kollégák iránti szolidaritásból tudatosan nem veszik észre,
eltusolják a büntető anyagi jogsértéseket, eljárási szabálysértéseket.
Jól tudják a jogsértések feltárása, a nemlétező jogszabályok
alkalmazásának, nemlétező bizonyítékokkal lefolytatott bizonyításnak
mint eljárási szabálysértésnek a feltárása, a múltban ítélkező, ezeket
a jogsértéseket elkövető bírák felelősségének megállapítását is
jelentené, akik ma is tagjai a bírói karnak és közülük többen igen
magas, országos viszonylatban is jelentős beosztásokat töltenek be.
Amíg ez az állapot jellemző a magyar igazságszolgáltatás
vonatkozásában, addig Magyarországon a jogállam létezése, a jogállami
normák érvényesülése inkább eseti mint általános.
Az
idézetek A RENDSZERVÁLTÁS TITKOS FORGATÓKÖNYVE című könyvből származnak.
BARANYAI
JÓZSEF
Email: foszerkeszto@civmedia.hu Privát
email: jzbaranyai1@gmail.com